Wróć do listy aktualności 2016-06-14

Mamy pierwszy dark branding na EURO2016. Co to jest i która marka go stosuje? Zobacz czy ta technika designu może przynieść korzyści Twojej marce!

Ustawodawca nigdy nie nadąży za wolnym rynkiem. Marki małe i duże będą walczyć i nieustannie mierzą się z ograniczeniami prawnymi. Choćby Samsung - ścigany w Polsce za praktyki para-monopolistyczne, gigant chemiczny Azoty - za budowanie oligopolu, marki tytoniowe, wódka czy piwo stawiające codziennie czoła zakazowi reklamy. Pamiętacie reklamę żaglowca ;-) i slogan Łódka Bols!?

Dark branding to technika designu pozwalająca na ekspozycję wizerunku marki nie wprost. To stosowanie wizualizacji aluzyjnie powiązanych z marką - graficznie i słownie.

Źródło: www.ipla.pl

Na EURO2016 do elementów dark brandingu siegnął Carlsberg. Prezentuje on dwusekwencyjną ekspozycję sloganu Probably … the best in the world. Słowo Probably wygląda prawie identycznie jak logotyp marki. Ma charakterystyczny ‘zawijas’ pod literami. Białe litery umieszczono na zielonym tle. Semantycznie slogan jest prawie identyczny z kultowym hasłem marki: Carlsberg. Probably the best beer in the world. Aluzyjny i sprytny kamuflaż.

Źródło: www.ipla.pl

Pojęcie dark brandingu zaadoptowaliśmy w SiebertHead w 2007 roku czerpiąc z teorii tzw. alibi marketingu. Do tej pory powstało kilkanaście projektów dark-brandingowych - wszędzie tam gdzie tworzone są bariery dla marek. Stale monitorujemy te zjawiska na polskim rynku.

Dark branding jest pojęciem i usługą szerszą niż stworzone przez Rafała Ohme prekursora neuromarketingu, pojęcie ‘substytucji wizualnej logotypu’. Nie dotyczy bowiem wyłącznie logo. Nasz design skupia się aluzyjnej ale całościowej komunikacji wizualnej marki w miejscu sprzedaży i przestrzeni publicznej.

Dark branding ściśle związany jest z zarządzaniem kategorią (category management). Ma stricte merkantylny cel, więc powinien stymulować sprzedaż.

Źródło: www.ipla.pl

Poprzedni wpis

Następny wpis